Felfedeztem a sokszínű és messzi India világát | Love Commando, Közelstávol | Mini könyvértékelések

augusztus 27, 2018

Bár mindig is tudtam, hogy India egy igen sokszínű, különleges ország, egészen májusig egy burokban éltem ezzel kapcsolatban. Csak akkor tisztult ki előttem a kép, mikor elolvastam Balogh Boglárka: Ezerarcú Föld, majd pedig Stanczik Edina: Közelstávol című könyvét, és rájöttem, többről van szó, mint az előbb felsorolt jelzőkről. A hagyományok, még máig is fennmaradt ősi életformák tisztelete minden indiai lakos tudatába beépültek, ezek határozzák meg mindennapi életüket, múltjukat, jelenüket és jövőjüket. Fel tudnám sorolni ennek a jelenségnek a pozitív és negatív hatásait egyaránt, de az az igazság, hogy mint sok mást, ezeket sem lehetne szétválasztani egymástól. Indiát egyértelműen az „ellentmondás” szóval lehetne a legjobban jellemezhetni, hiszen talán itt tátong a legnagyobb „szakadék” egy-két országrész és a lakosok között.
Mindkét könyv (amelyekről most bővebben írni fogok, igazi kincsnek számít) nem nagyon találkozni ilyen őszinte, szókimondó, nyers, de ugyanakkor ámulatba ejtő útleírásokkal. Abban is megegyeznek, hogy nem egy külföldi ember szemén keresztül ismerkedhetünk meg India igazi arcával, hanem magyar írók tárják elénk az ország látványosságait, az ott élők mindennapjait és természetesen a saját tapasztalataikat. A hosszú-hosszú bevezető után nem is húzom tovább az időt, nézzük meg közelebbről a Love Commando és Közelstávol című könyveket! ↓↓


1. Balogh Boglárka: Love Commando
Bár a címről elsőre talán mindenkinek egy spanyol szappanopera ugrik be, már a könyv első oldalai bebizonyítják, hogy itt bizony egy nagyon komoly és igen aktuális témát feszegető „gyűjteményről” van szó. Nem véletlenül használtam a gyűjtemény szót, hiszen nem egy lineáris történetről beszélhetünk, ugyanis a kötet több valós esetet vesz górcső alá, amelyek együtt alkotnak egy hatalmas egészt.
Love Commando-nak hívjuk azt a szervezetet Indiában, amely a becsületgyilkosságok elől menekülő szerelmes fiatalokat szeretné megmenteni, biztonságba helyezni, majd pedig segíteni nekik egy új és veszélyektől mentes életet biztosítani számukra. A becsületgyilkosságok még ma is elterjedtek az indiai családok körében. Nagyon sok „előírásnak” kell megfelelnie egy párnak, hogy összeköthessék életüket, így nem is véletlenek azok a frigyek, amelyek mindenféle érzelmi alap nélkül köttetnek meg. Ha ezt a megszervezett házasságot valamelyik fél megtöri, akkor igazi hajtóvadászatot indít a családja ellene, amelynek csak akkor lesz vége, ha megmenthetik a magukat a szégyentől, vagyis kivégezhetik a saját, brutális módszereikkel a „bűnöst”.
Természetesen ez az egész közel sem írható le pár mondattal, a helyzet sem sokszor egyértelmű, és erre világít rá Balogh Boglárka is. Nem ítélhetjük el semelyik oldalt, többről van szó, mint amit mi, európai emberek meg tudnánk érteni és megfelelően átérezni. A könyv ezzel kapcsolatban igaz történeteket tár elénk, amelynek az írónő is tanúja volt. Néhol megható, máshol szomorú, vagy felháborító eseteket olvashatunk, de garantáltan mindegyik a szívünkig hatol.
Ha szeretnétek magáról Indiáról is többet megtudni, akkor olvassátok el a másik könyvét, az Ezerarcú Földet, amelynek értékelését ezen a linken tekinthetitek meg.

✽✽✽

2. Stanczik Edina: Közelstávol
Maga a Sors akarta úgy, hogy hozzájussak ehhez a könyvhöz. A Múzeumok Éjszakája rendezvény keretein belül, a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Múzeumban láttam meg az egyik standnál. Akkor nem szerettem volna megvásárolni, úgy gondoltam, hogy majd később megrendelem az interneten. Nem is késlekedtem sokat, pár nappal később már kezemben is tarthattam a kötetet, amelyet személyesen az írónőtől vehettem át!
Stanczik Edina pár éve elutazott az egyik barátnőjével egy hosszabb időre Indiába,  belekóstoltak az ottani életbe, megnézték a nevezetes látványosságokat, és megtapasztalták, milyen érzés egyedül, nőként egy teljesen patriarchális társadalomban érvényesülni. Az írónő ebben a könyvben leírta a tapasztalatait, nemcsak jó tanácsokkal látja el az olvasókat, hanem élénk és színes képet tár elénk az ország csodáiról, ugyanakkor hiányosságairól, mélypontjairól is. Ahogyan már az előbb is említettem, India az ellentmondások őshazája, képtelenség onnan úgy eljönni, hogy ez a gondolat ne verjen gyökeret a fejünkben.
Az a jó és fantasztikus ebben a könyvben, hogy nem útikönyvekbe beillő unalmas és száraz leírásokat kapunk. Úgy éreztem, mintha én is az egyik kalandortársa lennék az írónőnek, ott járnék-kelnék velük, maradandó élményeket gyűjtenék, a rossz tapasztalatokból tanulnék és fejlődnék... Aki csak egy picit is érdeklődik az ország iránt, annak mindenképp kötelező olvasmány. De annak is a kezébe adnám, aki nem szándékozik eljutni Indiába, viszont a kényelmes foteléből szívesen betekintést nyerne ebbe a világba. Nagyon hálás vagyok, hogy egy újabb magyar beszámolót olvashattam! Nem tudom, Ti hogy vagytok ezzel, de én sokkal többet adok egy hazai utazó véleményére, akinek hasonló a gondolkodása, környezete, élete, hiszen ezekkel tudunk igazán érvényesülni.

You Might Also Like

2 megjegyzés

  1. India, de különösen a vidéki India egy csoda, időutazás és óriási élmény. Én magam három alkalommal összesen majdnem egy évet töltöttem el munkával és utazásokkal. Összejártam a Nyugat- és Kelet-Himaláját, Delhit és környékét és leginkább Indiának a tengerpartjaihoz közeli államait. Megnéztem több mint egy tucat UNESCO Világörökségi listás műemléki helyszínét, igen sok múzeumot, maharadzsa-palotát, sőt a világ legrégebbi, gránitba faragott törvénykönyvét is. Indiai hagyományőrző tánc-fesztiválokat, skanzeneket, utaztam több napig tartó folyamatos utazással zsúfolt vonatszerelvényeken; de rám az egyik legnagyobb hatást az egyes indiai államokban élő, különféle fajú, nyelvű és vallású emberek élete, kedvessége, hagyománytisztelete tette. Az ezerszínű India megunhatatlan. Jövőre ismét készülök egy hosszabb idejű indiai látogatásra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hűű, nagyon szerencsés vagy, hogy ennyi életre szóló és meghatározó élményben lehetett részed, ezek biztosan egytől egyig csodálatosak lehetnek. Esetleg van valamilyen felület, ahol bővebben írsz a tapasztalataidról, utazásodról? Nagyon szívesen hallanék még történeteket Indiáról... Jó utazást kívánok előre is! (:

      Törlés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal