A nagy pszichológiai könyv-, és filmajánló #1

április 07, 2020


A pszichológia világa mindig is ámulattal töltött el, amióta pedig felvettek pszichológia szakra az egyetemen, azóta rengeteg ilyen témájú könyvet és filmet kerítettem sorra. Nem mindegyiket mutattam még be bejegyzés keretein belül, úgy terveztem, hogy ezekről egy külön posztot szeretnék írni, hiszen ez a terület most már hivatalosan is életem egyik szerves részévé nőtte ki magát. Azt gondolom, hogy a pszichológia hihetetlen sebességgel fejlődik, a friss kutatásoknak hála rengeteg (eddig bizonytalan, vagy megkérdőjelezett) jelenségre fény derül. Így nagyon fontosnak tartom, hogy a tanórák mellett is tájékozódjak a témában, egyrészt, mert nagyon érdekel ez a tudományág, másrészt így nem csak a látókörömet és tudásomat szélesítem, de a fontos újdonságokról is hallok, ami szerintem elengedhetetlen a pszichológia bármelyik szakmájában.
Filmajánlókat csak elvétve olvashattatok tőlem, így most biztosan sokatoknak meglepetést szerzek, hiszen a bejegyzés másik nagy része azokról a pszichológiai sorozatokról és filmekről fog szólni (a kötetekhez hasonlóan), amelyeket mindenképp meg kell néznetek, ha Ti is érdeklődtök a téma iránt. ↓↓

1. Oliver Sacks: A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét
A 2020-as évet ezzel az olvasmánnyal indítottam, ami egy hihetetlen ütős kezdetnek bizonyult. Oliver Sacks bár orvosként (ideggyógyász-professzor) dolgozott, pácienseit mégsem betegnek, hanem „embernek” látta, a betegséget pedig egy sokszor különleges és páratlan tulajdonságként jellemezte, nem pedig átokként. Ez nagyon különlegessé teszi a kötetet, hiszen nem sok olyan orvosi-pszichológiai olvasmánnyal találkozhatunk, amelyben az előbb említett szemléletmód foglal el kiemelt helyet. Rengeteg testi és szellemi fogyatékosságról kaptam részletes (de laikusok számára is könnyen érthető) bemutatást, ráadásul a személyes beszámolók hatására ezek meg is ragadtak a fejemben, így nemcsak többlettudást biztosítottak a tanulmányaim mellé, de az órákra és vizsgákra is sokkal egyszerűbben készültem fel.
Ha esetleg Te is pszichológiat tanulsz az egyetemen, akkor ez egyértelműen alapmű, ha a közeljövőben fogsz erre a szakra járni, akkor az első félév során kerítsd sorra, nagy segítség lesz a tanulásban! A bővebb könyvértékelésemet itt tudjátok elolvasni.

✽✽✽

2. Jo Hemmings:  Mindent a pszichológiáról
A legjobb ismeretterjesztő könyv, amivel eddig találkoztam! Nagyon részletes betekintést nyújt a pszichológia minden alapterületébe, fontosabb ágaiba, alapfogalmakat és jelenségeket magyaráz meg, betegségeket vesz górcső alá, és még sorolhatnám... A kötet nem csak belül, hanem kívül is nagyon tartalmas, hiszen a grafikák ötletesek, így sokkal jobban megmaradnak a fejünkben az olvasott információk. A borsosabb ára ellenére is megéri könyvespolcunk tagjának tudni, hiszen tényleg széleskörű betekintést ad az olvasóknak, ráadásul az előállítás sem lehetett olcsó, hiszen a kötet nem fekete-fehér, a hatalmas alakjáról pedig ne is beszéljünk. Az érdeklődőknek szintén kötelező olvasmány! Aki már pszichológiát tanul az egyetemen, vagy már végzett, annak nem sok új infomáció lesz benne, de aki esetleg még a tanulmányai előtt áll, annak tökéletes választás, jól ráhangol a pszichológia világára.


3. Al Ghaoui Hesna: Félj bátran!
Azt hiszem, nem is tudtam volna jobb időpontban sorra keríteni ezt a könyvet, mint ezekben a koronavírusos, karanténos napokban. Bár az elvárásom csupán az volt, hogy csökkentse bennem a kötet a szorongást, amit az új helyzet alakított ki, de valami sokkal többet kaptam: életre szóló tanácsokat és tényeket olvashattam a félelemmel kapcsolatban, de olyan életutakat is megismertem, amelyek mindenki számára példamutatóak és motiválóak lehetnek. A Félj bátran! című könyv nem csak emiatt illik ebbe a tematikus könyvajánlóba, hanem a felépítése miatt is, amely szorosan és elválaszthatatlanul fonódik a szociálpszichológia köré. Főleg a kötet vége felé, érdekes interjúkat olvashattunk pszichológusokkal (mint például a híres és nevezetes Zimbardóval), és nagyon tanulságos és aktuális kísérletekről is. Bár ezek között már nem volt számomra újdonság, hiszen tanultam már őket az egyetemen, ugyanakkor a félelemmel és az érzelmekkel kapcsolatban rengeteg új dolgot megtudtam, amelyek biztos segítséget fognak nyújtani a vizsgákra való felkészülés során.


✽✽✽

1. Spinning Out (2020)
A balett iránti rajongásomat a jégkorcsolya iránti szeretetem követte, ami azóta sem szűnt meg... Rengeteg versenyszámról láttam már videót, ismerem a fontosabb lépéseket és ugrásokat, a híres versenyzőkről szóló híreket pedig mindig figyelemmel kísérem. Így majd kiugrottam a bőrömből, amikor megtudtam, hogy a Netflix korcsolyás sorozatot készít egy kis pszichológiai csavarral (!!) megspékelve. A 2020-as év számomra jól kezdődött, hiszen ez a sorozat január 1-jén debütált, pár nap kellett csak ahhoz, hogy ledaráljam a részeket (legnagyobb sajnálatomra a vizsgaidőszak miatt nem tudtam maratont tartani). Találhatunk benne mindent, mi szem-szájnak ingere: híres színészeket (Kaya Scodelario, Willow Shields - bizony, az Éhezők Viadala üdvöskéje; January Jones stb.), mentális zavart (ami lassan és titokzatosan bontakozik ki a szemünk előtt), profi sportolók megpróbáltatásait, romantikát, családi problémákat... És bár ezek alapján sokak számára katyvasznak tűnhet a sorozat, higgyétek el, hogy nem az: én is nagyon meglepődtem, milyen letisztultan halad előre a történet, minden szál alaposan ki van dolgozva. Az utolsó képkockák voltak a kedvenceim, minden tökéletes volt benne... Nagyon sajnálom, hogy nem adtak neki második esélyt, és nem következik folytatás egy második évaddal, főleg amiatt, mert függővéggel zárták le a sorozatot, volt benne még potenciál. Mindenkinek csak ajánlani tudom! Az előzetest itt tudjátok megnézni.


2. A Játsz/ma (1997)
Senkit ne tévesszen meg az évszám a film címe mellett, garantálom, hogy ennél jobb és nyomasztóbb (jó értelemben) pszichológiai thrillert keresve sem találtok. A film nem csak a csavaros és letaglózó történetével nyeri meg magának a nézőt, hanem a felvételeivel, vágóképeivel is, ami miatt simán beleillene a művészfilmek kategóriájába (ez is csak fokozza a feszültséget, és sejtelmessé teszi az atmoszférát). Hihetetlenül egyedi forgatókönyvvel állunk szemben, biztos vagyok benne, hogy aki még nem látta a filmet, az nem fogja kitalálni a hatalmas fordulatot, ami után teljesen máshogy fogunk tekinteni az egész sztorira, és szereplőkre egyaránt. Nehéz úgy írnom róla, hogy ne áruljak el semmi lényegeset, minden összefügg mindennel. Így akinek sikerült felkeltenem az érdeklődését, az nézze meg az előzetest, aztán mindenképp a filmet is! Azt hiszem, az csak pontot tesz az i-re, ha elárulom, hogy a főszerepet a híres és nevezetes Michael Douglas kapta meg...


3. Fractured (2019)
Az utolsó film, amit ebben a bejegyzésben ajánlanék, az szintén egy netflixes alkotás. Megfigyeltem egyébként, hogy a Netflix vagy hihetetlenül jó és élveztes filmeket, sorozatokat gyárt, vagy pedig vállalhatatlanul rosszakat, nincs a kettő közt átmenet. A Fractured az előbbi kategóriába tartozik, amit egyáltalán nem gondolnánk az előzetesből. Én legalábbis egy izgalmas, de felejthető akciófilmre számítottam, semmiképp sem arra, hogy egy hátborzongató, pszichológiai thrillerrel állok szemben. Ahogy haladt előre a cselekmény, egyre jobban éreztem, hogy valami nincs rendben, egy fontos információ bár ott sejlik a dolgok hátterében, még nem láthatjuk, ahogy a film szereplői sem szembesülnek vele, egészen az utolsó percekig. Onnantól kezdve aztán szó szerint elszabadul a pokol, és itt is olyan nagy fordulattal találkozunk, amit senki sem láthatott előre. Számomra nem a forgatókönyv és látványvilág tette felejthetetlenné ezt a filmet, hanem az, hogy a bemutatott szituáció bárkivel megtörténhet. Velem is, veled is. Akárkivel. Meglepődnénk, ha tudnánk, hogy kikkel vagyunk körülvéve valójában, mert a dolgok általában sosem azok, amiknek elsőre látszanak... Ne hagyjátok ki, itt van egy kis ízelítő. És még egy jó tanács: késő este, egyedül, elalvás előtt, csak a bátraknak ajánlott!

You Might Also Like

0 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal