Minden idők legjobb filmadaptációi | Amikor egy könyvmoly film-, és sorozatnézős napot tart #1

október 17, 2018

Könyvmolyként szeretek nemcsak a legfrissebb regénymegjelenésekkel tisztában lenni, hanem nyomon követni a filmipar azon ágát, amely könyveket vesz alapul munkájuk elkészítéséhez. Egy jó olvasóhoz híven természetesen sorra kerítem a kedvenc történeteimről készített feldolgozásokat, az érzelmeim skálája igen széles szokott lenni ezzel az üggyel kapcsolatban, de szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Csodálatos érzés, amikor sikerül a rendezőknek ügyesen és hitelesen megjeleníteni egy-egy szívedhez közel álló olvasmányt, de ugyanennyire elkeserítő tud lenni, ha valamit nagyon elszúrnak a forgatás során... Senki ne ijedjen meg, a jó tapasztalataimat szeretném ebben a bejegyzésben közszemlére tenni, és pár szót mesélni az eddigi legjobbra sikerült alkotásokról. Legnagyobb meglepetésemre rengeteg ilyen filmet tudtam összegyűjteni, úgyhogy a közeljövőben esetleg várható a bejegyzés folytatása... ↓↓


1. Neil Gaiman: Coraline
Ha már jócskán benne vagyunk az őszben, ez az adaptáció egyszerűen kihagyhatatlan! Sosem hittem volna, hogy egy animációs film fog a kedvenceim közé tartozni, de az az igazság, hogy évről évre szívesebben nézem meg, szinte már kívülről fújom a párbeszédeket, mégis megunhatatlannak tartom. Ez a feldolgozás bizonyította be, hogy ha egy film nem élőszereplős, nem jelenti azt, hogy gyerekeknek íródott volna. Ha mélyebbre tekintünk, észrevehetünk igen komoly és aktuális problémákat, amelyek a különleges és szemkápráztató „díszletek” és effektek mögött jelennek meg. De ha csak egy kis kikapcsolódásra vágyunk, akkor is tökéletes választás lehet! 
Bár van egy kis eltérés az eredeti cselekményszál és a forgatókönyv között, úgy gondolom, hogy néha szükség van ilyen változtatásokra, ugyanis az újításokkal sokkal jobban átérezhető a megjelenített világ atmoszférája. Ez ennek a filmnek az egyik legnagyobb erőssége, aki hozzám hasonlóan fontosnak tartja ezt az elemet, annak természetesen a Coraline kihagyhatatlan. Az előzetest itt tudod megnézni.

✽✽✽

2. Mary Ann Schaffer és Annie Barrows: Krumplihéjpite Irodalmi Társaság
Ha csak egy dolgot kellene megemlítenem, hogy miért érdemes már nyár óta a Netflix közösségének tagja lennem, akkor ezt az egy filmet hoznám fel érvként. Szeretem a kosztümös alkotásokat, és bár ez a történet nem a „megszokott” Jane Austen korabeli  életben játszódik, az 1940-es éveknek még mindig egyedi hangulata van, természetesen a második világháborút leszámítva. A cselekmény az előbb említett esemény után játszódik, Guernsey szigetén, amely Franciaország és Anglia között található. A középpontban egy könyvklub, annak megalakulása és természetesen tagjainak élete áll, a titokzatos sorsokat és eltűnéseket göngyölíti fel a főszereplő, Juliet Ashton, akit az egyre híresebbnek és tehetségesebbnek számító Lily James színésznő játszik. Szintén a kedvenceim közé sorolható. A könyvről, illetve magáról a filmadaptációról született nemrég egy értékelésem, amelyet ezen a linken érhettek el.

✽✽✽

3. Lauren Weisberger: Az ördög Pradát visel
Tudjátok, vannak olyan napok, amikor már csak egy aranyos, csajos hülyeség segíthet a dolgokon, amin nem kell túl sokat agyalni, hanem hagyni kell, hogy magával sodorjon a cselekmény. Az ördög Pradát visel című film tökéletes választás ilyen helyzetekre, ha már nem láttam legalább tízszer, akkor egyszer sem... Bár nem vagyok benne a divat világában, azért mégis csak lány lennék, aki szereti a romantikus, vicces és egyértelműen nekünk íródott történeteket. A film betekintést nyújt az egyik legmenőbb, divattal foglalkozó újság színfalai mögé. Megfelelési kényszer, törtetés és mások kárára való áldozathozatal a siker érdekében, külsőségek száz százalékban. Minden ezekkel kapcsolatos kérdésekre választ kaphatunk, ráadásul, ez az alkotás igen igényesre és felejthetetlenre sikerült a kategóriájában, hála a nagyszerű színészeknek, név szerint Anne Hathaway, Meryl Streep és Emily Blunt munkájának. Az előzetest itt tudjátok megnézni.
✽✽✽

4. Stephen King: 11.22.63
A nyáron néztem meg másodszorra ezt a mini sorozatot, és azt kell mondjam, hogy ugyanolyan hatással volt rám, mint a legelső alkalommal. Az epizódokon végig izgultam, a szereplők sorsáért szorítottam, és a végét megkönnyeztem, ami nálam hihetetlenül nagy szó, nem szoktam filmek alatt érzelgős lenne, csak kivételes esetekben. És ez abszolút kivételes eset volt, hiszen az egyik legjobb Stephen King adaptációval állunk szemben. Szégyen szemre a sorozat alapjául szolgáló két vaskos, közel ezer oldalas köteteket még nem volt időm sorra keríteni, de ami késik, nem múlik, ugyanis az író mestere a történetek alapos és aprólékos kidolgozásának. Ritka az olyan könyv a horror koronázatlan királyától, amely nem rugaszkodik el teljesen a földtől, ez most kivételesen egy ilyen regénysorozat, de összeesküvésekből, hatalmas csavarokból és thrillerhez elengedhetetlen részletekből itt sincs hiány.

✽✽✽

5. Suzanne Collins: Az éhezők viadala trilógia
Szerintem rólam nem nehéz elképzelni, hogy pár évvel ezelőtt igazi Éhezők viadala-rajongó voltam: az összes részt kívülről fújtam, az összefüggéseket a háttérben is elég jól átláttam. Azóta a fanatikushoz hasonló rajongásom már lecsengett, de a filmek és könyvek iránti szeretetem egyáltalán nem csökkent. A színészek fantasztikus munkát végeztek szerintem a filmekben, és bár az nem nagyon tetszett, hogy a befejező részt ketté szedték (a pénz nagy úr...), azért összességében az összessel meg vagyok elégedve, és azt hiszem mások úgyszintén. Ha a néha a már-már brutálisnak tűnő történet mögé tekintünk, vagy csak egyszerűen „lecsupaszítjuk” a megjelenítést, több olyan kirakós darabkát is találhatunk, amelyek nagyszerűen beilleszthetőek  mai világunkba... Nem kell messzire mennünk, nagyokat képzelnünk, hogy milyen is lenne az életünk egy disztópikus kiadása, már valamilyen szinten most ebben vagyunk.

You Might Also Like

2 megjegyzés

  1. A 11.22.63-at nagyon ajánlom :) Én is beleszerettem két éve a sorozatba, aztán egyből megrendeltem a könyvet, és ha lehet, abba még jobban beleszerelmesedtem! És hidd el, az a 900 oldal simán lemegy. A végét, azt a "maradék" 200 oldalt egy éjszaka alatt olvastam el, olyan izgalmas volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óó, ha tényleg ilyen jó, akkor biztosan sorra kerítem hamarosan! Főleg, ha a sorozatot is lekörözi... Néha félek Szephen King könyvhöz nyúlni (volt egy-két csalódásom), de háttérbe helyezem aggodalmaimat, köszönöm az ajánlást! (:

      Törlés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal