Könyvek, amelyek hatására garantáltan többet fogsz sportolni | Edzett agy & Futni, enni, élni & Miről beszélek, amikor futásról beszélek?

március 08, 2020


A tavalyi év során rengeteg olyan kötetet kerítettem sorra, amelyek a sport, de főleg futás köré szerveződnek. Bár ezek nem a szerethető karaktereikről és az izgalmas cselekményről  híresek, hihetetlen sok mindent tanultam a testem működéséről és a mozgás jótékony hatásairól. Ezek a (sokszor személyes hangvételű) történetek mind arra ösztönöztek, hogy még aznap, vagy a következő nap felvegyem a futócipőmet, és menjek el egy kicsit mozogni, akár volt hozzá kedvem, akár nem... Hatalmas motivációt kaptam tőlük, és az olvasásuk óta is azt vettem észre, hogy kitartásom nemhogy csökkent volna, hanem egyre jobban nőtt a futások számával. Tehát kijelenthetjük azt, hogy ezek a könyvek betartatják velünk az újévi fogadalmainkat, amelyek általában február végére titokzatos módon eltűnnek? A válaszom igen, ennél jobb motivátorokat keresve sem találhatunk... ↓↓

1. Anders Hansen: Edzett agy
A 2020-as évet két hihetetlen ütős könyvvel indítottam: az egyikről már született bejegyzés, a másik pedig nem más, mint az Edzett agy. Nagyon örülök, hogy többek között végül ezt vettem meg Anyukámnak karácsonyi ajándéknak (ugye milyen jó, ha több könyvmoly is él a családban?), visszagondolva bántam is volna, ha máshogy döntök. Még sosem olvastam olyan könyvet, ami ekkora hatással volt rám, illetve azon belül is a mindennapi mozgásmennyiségemre. Bár ezt biztos sokan kétkedve olvassák majd, de konkrétan nem tudtam kézbe venni úgy a kötetet, hogy előtte ne mozogtam volna legalább egy minimális szintet... Annyira megdöbbentett az a sok érdekes és hihetetlen tény, amellyel Anders Hansen szembesített, hogy onnantól teljesen máshogy állok már a futáshoz. Az író bemutatja, hogy milyen jótékony hatása van a testmozgásnak az agyunkra, érzelmeinkre, koncentrációnkra, tulajdonképpen az egész életünkre, még akkor is, ha ez nem tudatosul bennünk. A tényeket nagyon érdekes és friss kutatásokkal támasztotta alá, amelyek bár tartalmaztak tudományos magyarázatokat, azok abszolút érthetőek voltak még a laikusok számára is. Rövid, egymástól független fejezetekből áll, így bármilyen élethelyzetben előkapható és lerakható. A könyv végén pedig nemcsak gyakorlati tippeket olvashatunk arra nézve, hogyan tegyük a mozgást még jobban a hétköznapok szerves részévé, de egy fogalomlistával is találkozhatunk, amely a bonyolultabb agyi, illetve testi folyamatokat magyarázza meg újra, így nem kell félnünk, ha például nem emlékszünk arra, miért is felelős a hippokampusz. Ha csak egy könyvet választotok a listáról, ez legyen az. 

✽✽✽

2. Scott Jurek és Steve Friedman: Futni, enni, élni
A nyár olvasmányélményei közül abszolút kiemelkedett ez a kötet, még most is eszembe jut a rengeteg izgalmas történet Scott Jurek életéből. Bár ismeretterjesztő könyvként van kategorizálva, senki ne egy száraz leírásokkal teli kötetre számítson. Scott Jurek nem más, mint egy híres ultrafutó, akinek egészen a kezdetektől megismerhetjük az életútját, egészen a napjainkig. A legizgalmasabb versenyeiről is beszámol az olvasóinak (pl. a Halál-völgyben és életveszélyes gleccserek közt megtett távokról), amelyeket nagyon élénken sikerült megtennie: miközben a történeteit bújtam, úgy éreztem, hogy én is részese lehetek a versenyeknek, sőt, én vagyok az, aki megküzd a szeszélyes anyatermészettel, az emberi test véges határaival és a futó legnagyobb ellenségével, a saját elméjével.
Már csak ezek miatt is hihetetlen inspiráló ez a kötet, de számomra az tette fel a pontot az i-re, hogy az ultrafutóvá válás folyamatát is átélhettem, így ez a világ sokkal kézzel foghatóbb lett számomra. Ha még esetleg ezektől sem jött meg a kedvünk egy kis futáshoz, a gyakorlati tippek, illetve az ízletesnek tűnő, ugyanakkor energizáló és szuper egészséges receptek biztosan megteszik a hatásukat, és felkapjuk magunkra azokat az edző cipőket.

✽✽✽

3. Murakami Haruki: Miről beszélek, amikor futásról beszélek?
Nem lehet úgy könyvmolyként élni, hogy Murakami Haruki nevét ne hallanánk, regényeit pedig legalább ilyen nehéz kikerülni. Bár kötetei nem tartoznak bele teljesen az én világomba, ez a bizonyos beszámolója, memoárja már évek óta kerülget, és amikor megtudtam, hogy zsebkönyv formában is elérhető lesz, tudtam, hogy elérkezett az olvasás megfelelő pillanata. Egy memoárt tarthattam kezemben, amely bemutatja az író életútját, az elmúlt éveinek meghatározó pillanatait (mint például az íróvá válást), ezeket a szálakat pedig nem mással fűzi össze, mint a futással, amely ugyanolyan meghatározó életében, mint a regényírás. Bár Murakami Haruki már profibb sportolónak számít (teljesített ultramaratoni távot, triatlont, és számos maratoni távot is), mégsem tűnt számomra távolinak, megfoghatatlannak a lénye, hiszen beszámolt a kételyeiről, nehézségeiről, amelyek a futás közben merültek fel számára. Én úgy gondolom (vagy legalábbis nálam úgy áll a helyzet), hogy sokkal jobban tud motiválni egy olyan ember, aki nem csak a tökéletes életét és mindennapjait mutatja meg az embereknek. Néha sokkal jobban fel tud az tölteni, ha látom, hogy más is küzd nehézségekkel, de azokon még is túl tudott lendülni, felhasználva a saját erejét és kitartását. Személy szerint ezt kaptam én ettől a kötettől, de biztos vagyok benne, hogy sokan mások is így gondolják, akik már kézbe vették a Miről beszélek, amikor futásról beszélek? című rövid memoárt.

You Might Also Like

0 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal