Egy letűnt Magyarország hihetetlen kalandjai § Fábián Janka: Az angyalos ház és más történetek

augusztus 21, 2017

Buda ​egyik csendes utcájában áll egy omladozó ház. A homlokzati nagy erkély két oldalán egy-egy szépséges angyal magasodik, kezükben leeresztett pallos – mintha csak a házat vigyáznák mindenfajta veszedelemtől. Bizony, van is mitől óvni-védeni, mert le akarják bontani, hogy szállodát építsenek a helyére. A lakók azonban mozgalmat indítanak a patinás épület megmentésére, vezetőjüket, Zsuzsát pedig szoros szálak és emlékek fűzik a házhoz: annak idején, egyetemista korában rendszeresen látogatta ott a csaknem százéves Hilda nénit, aki elmesélte neki az életét. Paál Hildának szavai életre keltik az 1910-es éveket, amikor az angyalos ház a fénykorát élte. Hilda, Klári, Manci és Lina, a négy barátnő együtt élik át a századelőn a felnőtté válás, és persze a szerelem, valamint az elkerülhetetlen csalódások édes-fájdalmas élményeit. Az angyalos ház azonban titkokat is rejt: az egyik emeleti lakásba rejtélyes új lakó költözik, és esténként különös vendégek fordulnak meg nála. A lányokat furdalja a kíváncsiság, és amikor nyomozni kezdenek, akaratukon kívül még a kor politikai cselszövéseibe is belekeverednek. A ház története ezzel nem ér véget, tovább folytatódik-bonyolódik a kötet végére beillesztett két novellában. A Karácsony a ligetben egy félszeg, édes-bús, tragédiába torkolló szerelmet idéz, a Rozmaring pedig a némafilm korának Amerikájába, a Broadway színpadjaira és a New York-i filmstúdiókba vezeti a regény egyik szereplőjét és az olvasót. ↓↓
El sem tudom mondani, mennyire boldog vagyok, hogy elolvashattam ezt a csodálatos könyvet! Az egyik legjobb barátnőmtől kaptam ajándékba, aki úgy ismer, mint a rossz pénzt, így tudta, hogy minek örülnék igazán. Milyen jól tette, hogy erre az olvasmányra esett a választása! Akkor tettem kívánságlistára ezt a regényt, amikor megláttam, hogy a Libri kiadó újra kiadja Fábián Janka írónő pár könyvét egy felújított és bővített verzióban. Egyből belehabarodtam a borítóba, hiszen szívem csücske az 1900-as évek elejére jellemző hangulat (ráadásul a képen szereplő lány valahogy nagyon emlékeztet a Downton Abbey c. filmes sorozat egyik főszereplőjére, Mary Crawley-ra). Szerencsére a bővített verziót vásárolta meg a barátnőm, így nemcsak a „fő történetet”, az Angyalos házat tudtam elolvasni, hanem még két hozzá kapcsolódó novella, a Karácsony a ligetben, illetve a Rozmaring is sorra került. Mindkettő történet az Angyalos házban szereplő egy-egy karakter életszakaszát veszi górcső alá. Egyébként fantasztikus ötlet volt a kiadótól, hogy a kiegészítő novellákat is tartalmazza a könyv, mert így jobban bele tudunk mélyedni az akkori világba, illetve a cselekménybe.

„Ez pedig még a csalódásnál is rosszabb. Azt kiheveri előbb-utóbb, de az elszalasztott lehetőségek élete végéig kínozni, marni fogják.”

Viszont a belső tartalommal még a borító sem tudta felvenni a versenyt. Ahogy a fülszöveg is ígérte, ez a történet tele van cselszövéssel, romantikával és drámával. Meglepő fordulatokat követték a még váratlanabb fordulatok, csak kapkodtam a fejemet a sok meglepetés között. Ami szerintem megkoronázta ezt a könyvet, az a hangulat volt, amelyet az írónő teremtett. Mostanában egyre többet találkozni múltban játszódó történetekkel, viszont a magyar írók félve nyúlnak vissza országunk történelméhez. Pedig mennyire szívhez szólóbb tud lenni egy történet, ha a szülőföldünkön, lakóhelyünkön játszódik! Erre nagyon jó példa volt az Angyalos ház és más történetek. Fábián Janka mindennek pontosan utánanézett, az akkori történelmi körülményeket, szokásokat, öltözködést, és amit még el tudunk képzelni, mind fantasztikusan bemutatta az olvasók számára. Magam előtt láttam a híres épületeinket egy régebbi formában, a költőket és színészeket, akik kávéházakban és más éttermekben cserélnek tapasztalatokat... Azt különösen szerettem, hogy az akkor is híres, de ma már még híresebbnek számító embereket (pl. Ady Endre) is felfedezhettem a sorok között.

„Az orromat megcsapta a parfüm, a púder meg a Brázay szappan és arckrém jól ismert, meghitt illategyvelege.”

A „fő történet”, vagyis az Angyalos ház, két idősíkon játszódik. Értelemszerűen a múltban, amelynek történéseit az egyik főszereplő, Hilda meséli el, illetve a jelenben, amely Zsuzsát helyezi a központba. Az egyetlen gyenge pontja szerintem ennek a könyvnek, az a jelen volt. Valahogy számomra kicsit laposra, komolytalanra sikerült a múlthoz képest, nem jött át ugyanaz a hangulat, amelyet a visszaemlékezésekben tapasztaltam. Egyébként az egész regény olyan könnyed volt, nem tudom pontosan szavakba önteni, hogy milyen is igazából a cselekménynek a stílusa... Éppen ezért aki szereti a régi korokban játszódó könyveket, egy letűnt Magyarországot, vagy csak szeretne megismerkedni Fábián Janka könyveivel, annak mindenképp tudom ajánlani ezt a fenomenális könyvet! Nem hiszem, hogy csalódás fog érni Titeket, én abszolút csak pozitív élményekkel gazdagodtam. Kíváncsi vagyok az írónő további történeteire is, biztosan azok is fantasztikusak lesznek!
A cselekmény: 95%
A borító: 100%
A szókincs: 100%
A karakterek: 100%
Összesen: 98.75%

You Might Also Like

1 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal