Oldalak

2018. november 3., szombat

Aki a világ leghíresebb parfümje és ruhakölteményei mögött áll § Michelle Marly: Coco Chanel és a szerelem illata

1919. Párizs. Coco Chanel, a párizsi divat nagyasszonya szép szakmai sikereket ért már el, mikor a magánélete szörnyű válságba jut. Szerelme autóbalesetben életét veszti, s a boldogtalan nő képtelen a gyásszal megbirkózni. Támogató barátnője segítségével idővel új életcélt talál, amikor a szeretett férfival közös ötletüket, egy Chanel-parfüm megalkotását veszi tervbe. A nagy csoda, a Chanel No 5 megálmodása az első lépés egy olyan úton, amelynek a vége a szerelem illatának felfedezése. A gyötrelmes útra a saját múltjának árnyaival is küzdő Coco szerető lelki társat kap a sorstól, a karizmatikus Dmitrij Romanov herceget. ↓↓

Coco Chanel a 20. század egyik leghíresebb ikonja, aki halhatatlanságot nyert a lenyűgöző ruhakölteményei és a parfümkészítményei által. Így nem véletlen, hogy még ma is aranykorát éli a márkája, stílusa és termékei, még ha azokhoz nem is tud személyesen asszisztálni. Biztos vagyok benne, hogy hallomásból mindenki ismeri a divat nagyasszonyát, bár igaz, hogy nem sokan tudnák felidézni életének fordulópontjait, öröm-, és gyászpillanatait. Ez a könyv most lehetőséget nyújt számunkra, hogy ne csak egy távoli és elérhetetlen személyként lássuk Coco Chanel-t, hanem megismerhessük személyiségét, természetét, és amit a cím is említ, a Chanel No. 5 parfümjének történetét.
Már jóval a megjelenés előtt tudtam, hogy sorra kerítem ezt a kötetet, hiszen sajnos én is alig tudtam valamit erről a legendává avanzsált francia nőről. Egyáltalán nem bántam meg, hogy így tettem, hullámvölgyként éltem meg a regényt, viszont rengeteg ismerettel gazdagodtam és kicsit megtapasztalhattam Párizs '20-as éveinek hangulatát.
Alapvetően ne egy életrajzi könyvet képzeljünk magunk elé, hiszen az írónő csupán két-három év történéseit vette alapul, ráadásul inkább Coco érzelmeire, párkapcsolataira helyezte a hangsúlyt, tehát „emberileg” ismerhettük meg, nem pedig egy száraz, végigdarált leírást olvashattunk. Az utolsó oldalakon megemlítette Michelle Marly, hogy szüksége volt néha a fantáziájára, írói vénájára, hiszen kevés és különböző információforrások álltak rendelkezésére, amelyek között meg kellett találnia az arany középutat, ki kellett töltenie a hiányos részeket. De alapvetően igyekezett az írónő, hogy hiteles képet fessen Coco Chanel-ről, ez akkor is bebizonyosodik, ha összehasonlítjuk a könyvet más művekkel.

„Fiatal nőként minden, keze ügyébe kerülő regényt elolvasott, a ponyvákat éppen úgy, mint a jól megírt szórakoztató műveket vagy a magas irodalmat. Szentül hitte, hogy minden írott szövegben van valami, ami valamilyen módon előrébb viszi őt.”

A legjobban az írónő hangulatteremtése tetszett a könyvben. Gyönyörű hasonlatokat használt, tökéletesen lefestett szavaival egy-két szituációt, helyzetet. Mintha egy ruhaszalont varázsolt volna a megjelenített világból, szerintem arra is kifejezetten ügyelt, hogy minél több ott elhangozható kifejezést használjon, ezzel is közelebb hozva számunkra Coco életét. Maga az írói stílusa számomra vegyes volt, hiszen ahogy előbb is említettem, a hangulatteremtés kiváló, nem lehet rá panaszom, de néha kicsit zavarosnak éreztem a megfogalmazást: vagy nagyon egyszerű, szóismétléses mondatokról beszélhetünk, vagy pedig ennek ellenkezőjéről, a túlontúl magasztos szerkezetekről.
Azt is külön ki szeretném emelni, hogy a szereplők megválogatása abszolút egy hatalmasat dob a regényen. Chanel kisasszony híres kortársai (pl. Stravinsky, Picasso) mind fontos szerepet kaptak a könyvben, az ő magánéletükbe is betekintést nyerhettünk, így hiteles képet kaphattunk az akkori élet egy metszetéről. A történelmi tények regényes bemutatásai átszőtték a cselekményt, szinte azok alkották a történet alapjait. Sokat megtudhattam az oroszországi helyzetről, emigránsokról, ami annak is köszönhető, hogy Dimitrij Romanov hercegnek, Gabrielle (művésznevén Coco Chanel) szeretőjének nagy szerepe volt a parfüm és a főszereplő életének alakulásában.
Nem sokszor olvasok romantikus könyveket, jobban szeretek más műfajokhoz nyúlni, így talán ezért is érezhettem úgy, hogy néha a szerelem és romantika nagyobb szerepet kapott a könyvben, mint maga a parfümkutatás. Az írónő minden apró részletre kiterjedően bemutatta a divattervező szerelmi életét, ami nem is lett volna probléma, csak nem erre számítottam. Vagyis összefoglalva sok bulvár elem tarkította a regényt. Így azoknak tudom elsősorban ajánlani, akiket nem zavar, ha az érzelmek állnak a középpontban a valós tények helyett, illetve szeretnének érdekességeket, olyan információkat megtudni az akkori életről, amelyek ismeretterjesztő könyvekben, tankönyvekben nem találhatóak meg.

Hálásan köszönöm a recenziós példányt a Kossuth könyvkiadónak! A regényt itt tudjátok megrendelni -20% kedvezménnyel!

A cselekmény: 85%
A karakterek: 95%
A szókincs: 90%
A borító: 100%
Összesen: 92.5%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

h3.post-title, .comments h4 { text-align:center; text-transform:normal; })