Sárkány, bűvölet és mágia § Naomi Novik: Rengeteg

június 21, 2016

Agnyeska szereti csendes faluját a völgyben, az erdőket és a csillogó folyót. Kis világának peremén túl azonban a gonosz varázslattól sötétlő Rengeteg burjánzik, melynek árnyéka a lány életére is rávetül. Népét egy szigorú varázsló oltalmazza a Rengeteg hatalmától, a Sárkányként ismert mágus azonban szörnyű árat követel a segítségéért: tízévente egy hajadont. Ahogy közeleg a kiválasztás ideje, Agnyeska félelme egyre nő, mert tudja, hogy legjobb barátnőjére, a szépséges és bátor Kasjára fog esni a Sárkány választása, és senki sem mentheti meg a rá váró rettenetes sorstól. Amikor azonban a Sárkány eljön, nem Kasja lesz az, akit elragad. „A Rengetegben minden megvan, amit Novik írásaiban szeretek, és ráadásnak némi óvilági mágia és a sötét tündérmesék zamata.” Patrick Rothfuss, A szél neve szerzője. „Vad, pezsdítő és mélyen, sötéten mágikus. Azonnal a klasszikusok közt a helye.” Lev Grossman, A varázslók szerzője.
A szláv mesevilág teljesen ismeretlen terep volt számomra, még soha nem olvastam szláv szerzőtől. A motívumok magukkal ragadtak, az írónő nagyon színesen, élethűen leírta a ruházatokat, a falu elhelyezkedését, és az ételeket (szívesen kipróbálnék 1-2 receptet). Ugyanakkor mégsem sikerült kiolvasnom. A felénél elveszett az érdeklődésem, kicsit vontatottnak éreztem a történetet, túl részletesen ki volt dolgozva a varázslás, menekülés stb. Nagyon szerettem volna, ha tetszene nekem ez a regény, régóta fájt már rá a fogam. Nem jó időben talált meg engem, remélem azért, hogy egyszer újra folytatni fogom, és akkor már izgalmasnak fogom találni.

Elég megosztó kritikákat olvastam róla, nemcsak magyar, hanem külföldi oldalakon is. Valakinek a kedvence lett, nem tudta letenni, valaki meg teljesen rosszul volt tőle... Én a két csoport között helyezkedek el, nem nagyon tudom eldönteni, hogyan is érzek a könyvvel kapcsolatban.
A karakterek közül egyetlen idegesítő személyiség akadt: a Sárkány. Megőrjített a rigolyája, szegény Agnyeskát még akkor is leszidta, amikor tényleg valami jót csinált. Bár megismertem a háttértörténetét, akkor sem tudtam nagyon elképzelni, hogy mi lehetett a gorombaságának az oka. Lehet, hogy a történet végén 'megszelídül', mindenesetre nem nőtt a szívemhez.
A főszereplőnk Agnyeska viszont annál szimpatikusabb volt számomra, ámulattal töltött el az élni akarása, és a kitartó ereje. Soha, semmilyen helyzetben nem adta föl, számára ismeretlen szó volt a kudarc. Nem hasonlított azokhoz a lányokhoz, akiket a Sárkány elrabolt, Ő kerek-perec megmondta a véleményét, néha még csípősen is.

Egyébként amikor az első pár oldalt elolvastam, akkor egyből a Szépség és a Szörnyeteg jutott az eszembe. Ahogy haladtam előre, minél jobban megbizonyosodtam abban, hogy az írónő biztosan látta már a filmet, vagy olvasta az eredeti történetet. Agnyeska Belle szerepét tölti be, és a Sárkány pedig a Szörnyetegét. Ráadásul Sárkánynak szintén nem 'igazi neve' van.
A Rengeteg ötletét eredetinek találom, néha félelmet keltett bennem a sok-sok ijesztő jelző, amit az írónő használt. Amikor csak a fülszöveget olvastam, akkor egy kedves, boldogan végződő történetnek hittem a regényt, de amikor azok a részek jöttek, ahol a félelmetes teremtényeket, 'szívfákat' ecsetelte Naomi Novik, akkor kirázott a hideg. Nem gondoltam volna, hogy ilyen hiteles, és naturalisztikus leírások vannak benne, de azt hiszem, ez megadta kellőképpen a hangulatot.
A szereplők: 80% (-20%, mert Sárkány személyisége néhányszor feldühített)
A cselekmény: 70% (-30%, mert kicsit vontatottnak, túlmagyarázottnak éreztem a történetet)
A szókincs: 100%
A borító: 100% (Ez az egyik legelbűvölőbb dolog a könyvben!)
Összesen: 87.5%

You Might Also Like

2 megjegyzés

  1. Mennyire ajánlanád, egy a korához és kortársaihoz képest 'túlérett' mindjárt 12 éves lánynak ezt a történetet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Én csak a közepéig olvastam a történetet, addig nem történt benne semmi olyan, ami miatt nem lenne ajánlott elolvasnia. A könyv második feléről sajnos már nem tudok nyilatkozni, mindenesetre ameddig én olvastam a történetet, addig élvezhető volt, ha szereti a leírásokat, vagy a részletes magyarázatokat, akkor valószínű, hogy elnyeri majd a tetszését! ((:

      Törlés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal