Neal Shusterman § Unwind - Bontásra ítélve

október 31, 2015

Mi lesz, ha a szüleid téged is szétbontatnak? 
Szép új világ? 
Egy olyan társadalomban, ahol a nem kívánatos kamaszok testrészeit újrahasznosítják, három szökevény száll szembe a rendszerrel, amely „szétbontaná” őket. 
Connortól meg akarnak szabadulni a szülei, mert túl sok a baj vele. Risa árva, és azért jelölték ki bontásra, hogy spóroljanak a költségeken. Lev szétbontását szigorúan vallásos szülei már születése pillanatában eldöntötték. A véletlen sodorja őket egymás mellé, és a kétségbeesés tartja össze őket, ahogy árkon-bokron át menekülnek, miközben tudják, hogy az életük a tét. Ha sikerül megérniük a tizennyolcadik születésnapjukat, már nem bánthatják őket – de amikor egy egész világ vadászik rájuk, a tizennyolc nagyon-nagyon távolinak tűnik. 
Te vajon túlélnéd?

Nagyon örülök, hogy egy olyan könyvről írhatok a 30. bejegyzésben, ami teljes mértékben elnyerte a tetszésemet. Az, hogy szétbontják a jövőben a gyerekeket, az számomra teljesen elképzelhetetlen, viszont a könyv vége meggyőzött az ellenkezőjéről. A regény világa nagyon élethűen kidolgozott, utoljára ilyennel az Éhezők viadalában találkoztam.

Érdekesnek, már visszataszítónak találtam, hogy mennyire semmibe veszik az emberi életet. Már 14-15 éves lányoknak van gyerekük, ami a történetben teljesen normális. Az iskolába is hordhatják magukkal, ki van alakítva a babáknak egy külön bölcsőde rész. A gólyázás is elég kegyetlen szokás: aki nem szeretné a megszületett gyerekét megtartani, az odarakhatja egy ismeretlen ház küszöbére, így a tulajdonosé lesz törvényesen is. Persze a legdurvább mégis a "szétbontás". Amelyik gyerektől meg szeretnének szabadulni a szülők, egyszerűen csak elküldik a bontóba. Azt mondják, hogy ez nem egyenlő a halállal, mivel a testrészek tovább élnek, egy másik ember testében. Ezek a testrészek öröklik az előző tulajdonosuk emlékeit, szokásait. A könyvben több ilyen esetre is volt példa.

A 3 főszereplő közül, Connort, és Risát nagyon szerettem, viszont Lev nem lopta be magát a szívembe. A könyv végére mindhárman nagy változáson mennek keresztül, a személyiségük is jó irányba változik.
Ebben a történetben is jól láthattuk, hogy egy rendszer megváltoztatásához nem feltétlenül kellenek hadseregek. Lehet, hogy a "lavinát" épp csak 3 gyerek fogja elindítani... Erre példát olvashattunk más disztópikus regényekben is. A felnőttek viselkedése elég vegyesre sikerült. Szerencsére több olyan ember volt, aki ellenezte ezt a rendszert, és segített a gyerekeknek. De akadtak olyanok is, akik ezt teljesen normálisnak találták. Az én szememben (pl. a szülők) ők tűntek a leggonoszabbnak. Szétbontatni egy gyereket csak azért, mert sok volt vele a baj? Nincs olyan ember, aki ne hozna életében rossz döntéseket... Ebből is látszik, hogy a társadalom a tökéletességre törekszik, ami persze úgysem jöhet létre. Pont az ellenkezőjét érik el annak, amit szeretnének.

Szerintem ebben a könyvben megfelelő arányban volt minden... Ezt most a romantikára, harcra, és izgalomra értem. Nem kell sokat várnunk, hogy beinduljon a cselekmény, már az első két oldalon izgultam a szereplőkért. Rég olvastam már ilyen mozgalmas könyvet, jól döntöttem, hogy kihoztam a könyvtárból. Abszolút olvastatja magát a regény, inkább attól kell félnünk, hogy nem tudjuk majd letenni...

Még régebben, a könyv elolvasás előtt, hallottam egy olyan hírt, hogy filmet szeretnének ebből a regényből csinálni. Utánanéztem, az IMDB 2016-ra írta ki a készítést. Nem tudom, hogy csúszni fog-e az időpont, vagy tényleg megcsinálják, én mindenesetre biztosan ott leszek majd a mozikban. Kár, hogy a sorozat többi részét még nem adták ki magyarul, nagyon kíváncsi vagyok rájuk. A disztológia azt jelenti, hogy disztópia trilógia, vagyis 3 részes sorozat, ami a jövőben játszódik. Először nem sikerült rájönnöm a szó jelentésére (lehet, hogy csak nekem nem egyértelmű), mindenesetre azért ezt is leírtam, hátha valaki hozzám hasonlóan nem tudná. Még két rész megjelenésére várhatunk, remélem minél előbb ki fogják majd adni, mert ez egy fantasztikus könyvsorozat.

Nagyon örülök, ha sikerült Titeket "lázba hoznom", legközelebb novemberben fogok majd bejegyzéseket írni. Addig is olvasgassátok az eddigi írásaimat! (:


You Might Also Like

0 megjegyzés

Legolvasottabb bejegyzések

A blog rendszeres olvasói

Facebook oldal